Donald Duck Advance Game Review

Donald Duck Advance is niet het eerste spel van Donald Duck dat op de markt is verschenen. Eerder was hij al te zien op de Game Boy, Nintendo 64, PSX, PS2, DreamCast, de NES en de SNES. Op zo ongeveer elke console is hij dus al een keer voorbij geweest. Tijd voor een Game Boy Advance game dus!

Iedereen kent Donald’s vriendin Katrien wel, of Daisy, zoals zij in Amerika heet. Daisy is ontvoert door Merlock de magiĆ«r. Als Donald zijnde moet je door de levels heen, op zoek naar teleports die je naar de volgende stage brengt, tot je op het einde Merlock tegenkomt en hem moet zien te verslaan.

Duckstad (woe-hoe)
Je begint met een fraaie opening die verzorgd is in comic style. Je ziet een aantal high detail plaatjes waarin het verhaal vlug verteld wordt. Dit is grafisch zeer mooi en zeer origineel. Jammer genoeg zit er geen save optie in de game en moet je steeds paswoorden opschrijven.
De levels zijn zeer vrolijk en mooi. Het is echt een kinderspel waarmee kinderen uren zoet zijn. Je begint in de bossen van Duckstad. Deze levels zijn mooi gemaakt en zeer kleurvol. Iedere stage heeft een speciaal “doe-level”, meestal zijn dit levels waar je achter iets aan moet rennen of ergens voor moet wegrennen (zoals in level 3, waar een beer achter je aan zit.) In de tweede stage moet je door de straten van Duckstad rennen. Verwacht hierbij veel spring, klim en kruipplezier, want deze levels spelen zich voornamelijk af op de daken. In het derde level van deze stage moet je een eekhoorn achterna rennen die zich vrij moeilijk laat pakken. Na vier stadlevels moet je naar het huis van Magica, de tovenares die het geluksmuntje van Dagobert Duck altijd achterna zit. Ook deze levels zijn mooi weergegeven en de vijanden zijn in dezelfde stijl als het level zelf. De vierde en laatste stage speelt af in het kasteel van Merlock. Deze levels zijn vrij pittig voor kinderen, maar de geoefende gamer heeft er niet echt veel moeite mee.

In elk level zijn er items te vinden, zoals ijsjes, maar ook diamanten die je moet sparen zodat je in de gallery plaatjes kan bekijken van Donald Duck. Maar het belangrijkste dat je moet zoeken zijn drie “Sferes”. Deze zijn van essentieel belang, omdat je zonder deze stenen niet verder komt. Deze stenen verschaffen je namelijk de toegang tot het volgende level. Iedere steen is verborgen, maar kun je door middel van een boek vinden. Deze boeken laten je zien waar de stenen liggen. Let wel op en wees snel, want je hebt een bepaalde tijd (die per steen verschilt) om de stenen te pakken. Als je alle drie de stenen hebt, moet je op zoek naar de uitgang. Deze is er in de vorm van een teleport. In totaal zijn er achttien levels.

Graphics, Gameplay & Sounds
Over de game play is niet veel te zeggen, hij is leuk en verveelt niet snel. Ik kan zelf de levels makkelijk een paar keer spelen zonder dat ze gaan vervelen. Het enige nadeel is dat je niet ziet hoeveel leven Donald nog over heeft als je geraakt wordt door een vijand. Dit is vrij lastig, omdat je dan soms niet weet hoe voorzichtig je moet zijn. Een ander nadeel is de paswoord optie. Je moet namelijk steeds de paswoorden opschrijven. Verder is het een leuk spel, zeker voor de jongere gamers.

De geluiden in Donald Duck Advance zijn vrolijk en leuk. Ieder level heeft zijn eigen sounds en effecten. Het bos level is voorzien van een vrolijk deuntje dat perfect in de stage past. De laatste twee stages hebben een donker en sinister geluid omdat deze zich afspelen in donkere levels. Het geluid past zich perfect aan bij de levels. De kwaliteit van het geluid is hoog en helder. Het is vooral prettig om met een koptelefoon op te spelen, omdat je dan het uiterste van het geluid uit je perst. Wat ook leuk is, is Donald Duck. Je hoort zijn gekwek constant en ook het bekende boos worden van hem zie je als je af bent. Al bij al heb ik niet veel commentaar op het geluid.

De graphics zijn mooi en vrolijk. Perfect in een platform game dus. Het zijn echte graphics en veel mooier als GBC games, al kan het niet tippen aan bijvoorbeeld Wario Land 4 of Rayman. De levels zijn leuk en kleurvol. Het zijn heldere, scherpe graphics van SNES niveau. Donald zelf is ook mooi weergegeven en zijn bewegingen zijn soepel en speels. Ook de vijanden zijn net als Donald goed weergegeven. Er zitten geen geavanceerde graphics in Donald Duck, zoals er bijvoorbeeld wel in Golden Sun zitten, maar Donald Duck heeft het niet nodig als leuke platform game. Het zijn leuke, vrolijke graphics.

Donald Duck is een vrolijke game die vooral de jongere gamers aan zal spreken. Voor oudere gamers is het meer een tussendoortje voor als je Sonic of Golden Sun even beu bent. De graphics zijn vrolijk en het geluid is goed. Toch heeft Donald Duck wat missers, zoals een goede save functie en een metertje van hoeveel leven je hebt. Verder is het een nette platform game.

Conclusion
Donald Duck is een vrolijke game die vooral de jongere gamers aan zal spreken.

Graphics: 70