Strips Green Arrow Strip Boek – Beoordeling

Ad Blocker Detected

Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties weer te geven aan onze bezoekers. Overweeg alstublieft ons te ondersteunen door uw advertentieblokkering uit te schakelen.

Green Arrow
DC – strips
Datum van uitgifte: 04/05/2017

Green Arrow: brengt ons bij de conclusie van de driedelige Return of Roy Harper-verhaallijn. Het strips boek is snel en vol met actie, maar zoals het in deze titel is geweest, laat de kunst een beetje te wensen over. Schrijver, Ben Percy heeft een goed gevoel voor zijn karakters en de richting van dit boek, maar DC’s tempo van productie is niet altijd bevorderlijk voor kwaliteitskunst en verhalen vertellen; wat schadelijk is voor sommige titels en niet zozeer voor anderen.

The Return of Roy Harper is een veelgelaagd, politiek relevant, sociaal bewust strip verhaal dat ook vermakelijk is. Met behulp van flashbacks naar Oliver en Roy’s geschiedenis samen en de fall-out die hen uit elkaar heeft gedreven, creëert Percy een gelaagd strip verhaal, rijk aan achtergrond, niet alleen tussen Oliver en Roy, maar ook de geadopteerde Indiaanse familie van Roy. Daarnaast speelt Percy in op het huidige protest tegen de pijplijn in Dakota in zijn verhaal actueel, relevant en toegankelijk te maken voor meer mensen.

Er gebeurt hier zoveel: sociaal activisme, politiek activisme, een onopgeloste moord, een strijd tegen verslaving en gezinsonrust. Dit verhaal zit boordevol inhoud. Een flagrante zwakheid voor mij (voorbij de kunst) is de slechterik in de flashbacks: Count Vertigo is een plat personage dat onderontwikkeld is en een ander doel mist dan de symbolische slechterik te zijn die mensen wil verwoesten.

Dat brengt me op dit moment bij mijn grootste klacht over DC – strips: het tweemaandelijks (of semi-maandelijks, als je dat liever hebt) publicatieblad. Toegegeven, dit levert meer inkomsten op voor DC, maar wat doet het voor de kwaliteit van de strips zelf? Ik kan het zich onmogelijk veroorloven om alle DC-titels te lezen, vooral niet alle boeken die twee keer per maand worden gepubliceerd, maar sommige die ik lees, tonen de spanning van de verkorte deadlines. Hoe laat dit zien? Voor sommige titels gaat het om het ontbreken van scherpe teksten, waarbij verhalen langer dan noodzakelijk worden versleept, zoals Batman’s I Am Bane. Voor andere titels is het gebruik van meerdere artiesten en het gebrek aan kwaliteitskunst door professionals wier werk meestal veel beter en verfijnder is dan wat we nu zien, zoals Green Arrow of het creatieve team van Godwatch storyline in Wonder Woman. Twee titels die tot nu toe volledig onaangetast zijn gebleven door deze planning zijn Aquaman en Detective Comics.

De kunst in de green arrow stripboek ziet er onafgewerkt deel van de tijd uit, niet altijd, maar soms. Het is op zijn minst inconsistent. Dit is ook echt een schande, omdat de vertelling van Percy slim en agressief is tot het punt dat we gedwongen zijn om meer te lezen in het stripboek omdat we willen weten wat er vervolgens gebeurt.

Green Arrow is een actievolle afronding van een ambitieus stripboek verhaal vol subplots en achtergrondverhaal. Voor het grootste deel is het goed verteld en werkt het. De kunst ontbreekt, maar is waarschijnlijk een gevolg van het publiceren van deadlines. Hopelijk zal DC zich uiteindelijk terugtrekken van zijn rigoureuze planning en meer focussen op kwaliteit dan op kwantiteit. Hoe dan ook, deze titel is de tijd en het geld zeker waard.

Beoordeling: 8 van de 10